Generalna skupščina Združenih narodov je 24. januar kot mednarodni dan izobraževanja sprejela leta 2018, in sicer kot priznanje izobraževanja kot temeljne človekove pravice in ključnega dejavnika za dosego trajnostnega razvoja. Tema obeleževanja se vsako leto spreminja, vendar je osnovni cilj spodbujanje zavedanja o pomembnosti dostopa do izobraževanja za vse ljudi, ne glede na njihov socialni položaj, spol, narodnost ali druge razlike. Po podatkih ZN namreč danes kar 244 milijonov otrok in mladih ne obiskuje šole, 771 milijonov odraslih pa je nepismenih. Njihova pravica do izobraževanja je kršena, kar ni sprejemljivo.
Izobraževanje je človekova pravica, javno dobro in javna odgovornost. Generalna skupščina Združenih narodov (ZN) je 24. januar razglasila za mednarodni dan izobraževanja. S tem je želela poudariti pomen izobraževanja za mir in razvoj. Brez vključujočega, pravičnega in kakovostnega vseživljenjskega učenja in izobraževanja za vse državam ne bo uspelo doseči enakopravnosti spolov in prekiniti začaranega kroga revščine, zaradi katerega puščamo ob strani na milijone otrok, mladih in odraslih.
Dostop do izobraževanja, ki je vključujoče in kakovostno, mora postati merilo za vse izobraževalne sisteme po svetu. Vzgoja in izobraževanje morata postati enakovredna in pod enakimi pogoji dostopna vsem ljudem. To je poglavitno sporočilo mednarodnega dneva izobraževanja.
Letošnje obeleževanje se osredinja na umetno inteligenco, s čimer želi UNESCO spodbuditi globalno razpravo o mestu in vlogi te tehnologije v izobraževanju. Generalna direktorica UNESCA Audrey Azoulay se je odločila, naj bo mednarodni dan izobraževanja 2025 posvečen vprašanju priložnosti in izzivov umetne inteligence. Države članice UNESCO poziva, naj vlagajo v usposabljanje učiteljev in učencev za odgovorno uporabo te tehnologije na področju izobraževanja.
Pod naslovom »Umetna inteligenca in izobraževanje: Ohranjanje človeške vloge v svetu avtomatizacije« mednarodni dan izobraževanja 2025 torej spodbuja h kritičnim razmislekom o položaju in moči izobraževanja, ki posameznikom in skupnostim omogoča, da se orientirajo, razumejo in vplivajo na tehnološki napredek.
Umetna inteligenca (UI) ponuja velike priložnosti za izobraževanje, če njeno uporabo v šolah vodijo jasna etična načela. Da bi ta tehnologija v celoti izkoristila svoj potencial, mora dopolnjevati človeško in družbeno razsežnost učenja, ne more pa ju nadomeščati. Postati mora orodje v službi učiteljev in učencev, pri čemer je glavni cilj njihova avtonomija in dobro počutje.
UNESCO še poudarja, da morajo sredstva, ki jih vlade namenjajo umetni inteligenci, dopolnjevati finančna sredstva, ki so že namenjena izobraževanju, ne pa da bi šla na ta račun, in to zlasti v času, ko ena od štirih osnovnih šol še vedno nima dostopa do elektrike, 60 % pa jih ni priključenih na internet. Osnovne potrebe morajo ostati prednostna naloga: dobro vodene in opremljene šole z dobro usposobljenimi in dobro plačanimi učitelji, ki jih motivira njihovo poslanstvo.
Umetna inteligenca je sicer vse bolj prisotna v izobraževanju. V državah z visokimi dohodki več kot dve tretjini srednješolcev že uporabljata generativna orodja umetne inteligence za izdelavo šolskih nalog. Tudi učitelji vse pogosteje uporabljajo umetno inteligenco za pripravo pouka in ocenjevanje dela učencev.
Vendar pa strokovnjaki s področja izobraževanja še vedno nimajo jasnih smernic glede teh praks. Glede na raziskavo, ki jo je Unesco maja 2023 izvedel med 450 ustanovami, ima trenutno le deset odstotkov šol in univerz sprejeta uradna ali vsaj okvirna pravila za uporabo UI. Do leta 2022 je le 7 držav za svoje učitelje razvilo usmeritve ali programe na področju UI, le 15 držav pa je v svoje nacionalne učne načrte vključilo cilje o usposabljanju na področju UI. Hkrati vse več držav uvaja omejitve glede uporabe novih tehnologij v razredu. Po novih Unescovih podatkih ima zdaj skoraj 40 % držav zakon ali politiko, ki prepoveduje uporabo mobilnih telefonov v šolah – julija 2023 jih je bilo 24 %.
Mednarodni dan izobraževanja 2025 torej želi:
– Preučiti nove možnosti, ki jih ponuja umetna inteligenca, zlasti pri poučevanju, učenju, ocenjevanju in upravljanju izobraževanja.
– Spodbujati razvoj kritične pismenosti na področju umetne inteligence z opremljanjem izobraževalcev in učencev s kompetencami, potrebnimi za razumevanje, uporabo in vplivanje na tehnologije umetne inteligence, v skladu z Unescovimi okviri kompetenc na področju umetne inteligence za učitelje in učence.
– Zagotoviti, da UI dopolnjuje in ne nadomešča bistvenih človeških elementov učenja, vključno s skrbjo za medosebne odnose in razvijanje čustvene inteligence.
Posebno objavo od letošnjem mednarodnem dnevu izobraževanja s številnimi zanimivimi statističnimi podatki, ki veljajo za šolsko leto 2023/24, so pripravili tudi na Statističnem uradu Slovenije. Vabljeni, da si jo ogledate na tej povezavi.